سخنان خودرویی وزیر صمت در نشست با اصحاب رسانه
به گزارش پایگاه اخبار خودرویی ایران، اهم صحبت های وزیر صمت پیرامون حوزه خودرو در نشست خبری به شرح زیر می باشد.
وضعیت خودرو قابل دفاع نیست، اما روند آن قابلقبول است
وی با اشاره به وضعیت حوزه خودرو توضیح داد: وضعیت در حوزه خودرو قابل دفاع نیست، اما روند موجود قابلقبول است. در سال گذشته، ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو کف پارکینگ بود که در سه ماهه نخست امسال به ۴۲ هزار دستگاه رسید.
وزیر صمت افزود: سال گذشته آمار تحویل خودرو نیز امسال با ۳۶ درصد افزایش به ۲۸۱ هزار دستگاه رسید؛ همچنین تعداد خودروهای معوق در سال گذشته ۷۰ هزار دستگاه بود که امسال با ۷۰ درصد کاهش به ۲۱ هزار دستگاه رسید.
رسیدن به ثبات تولید و تغییر در ترکیب پلتفرمها دو گام اصلی در حوزه خودرو
فاطمی امین تصریح کرد: در حوزه خودرو، نخستین گام رسیدن به یک ثبات در تولید خودرو بوده است، امسال، سایپا روزانه ۸۰۰ دستگاه و ایرانخودرو دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید عبور مستقیم داشتهاند؛ گام دوم نیز تغییر در ترکیب پلتفرمها بوده است بهطوریکه کمیت تولید همزمان باکیفیت آن افزایش یابد.
احیای جریان تولید، شفافسازی عرضه و آغاز طرحی نو از اولویتهای وزارت صمت در حوزه خودرو/ پلتفرم جدید خودرو به زودی رونمایی میشود
منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزیر صمت نیز اعلام کرد: احیای جریان تولید، شفافسازی عرضه و آغاز طرحی نو از اولویتهای وزارت صمت در حوزه خودرو بوده است.
وی افزود: آمار تحویل خودرو در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۸۱ هزار دستگاه بود که با رشد ۳۶ درصدی در سه ماه نخست امسال به ۲۴۶ هزار دستگاه رسیده است و با توجه به دستور شخص وزیر، تمام تولیدات به بازار عرضه میشود.
منطقی یادآور شد: تولید عبور مستقیم بهشدت روی کیفیت تولیدات تأثیر مستقیم و مثبتی دارد؛ در این میان، تولید کامل شرکت سایپا رشد ۱۶۱ درصدی و تولید ایرانخودرو رشد ۷۱۹ درصدی داشته است.
وی ادامه داد: راهبرد اصلی ما اصلاح روند موجود و همافزایی فعالیتهای بالادستی صنعت خودرو است.
معاون صنایع حملونقل وزیر صمت گفت: اکنون چهار پلتفرم باارزش در صنعت خودروی کشور وجود دارد که در دهکهای مختلف قابلتوزیع هستند و یکی از بحثهای جدی ما که حدود ۴۵ درصد از نیاز مصرفی مردم به خودرو را شامل میشود، توجه به پلتفرمهای اقتصادی است.
منطقی همچنین ادامه داد: کلید تولید این پلتفرم خودرویی زدهشده است و بهزودی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی میشود و پلتفرمی برای تولید محصولاتی با حدود قیمتی ۶ تا ۸ هزار دلار خواهد بود.
پس از توضیحات وزیر صمت و معاونان ایشان، ادامه این نشست به طرح پرسشهای خبرنگاران اختصاص یافت.
همکاریها با صنعت خودروی روسیه در حوزه قطعات خودرو شکل میگیرد
وی در خصوص همکاری با صنعت خودروی روسیه نیز توضیح داد: پس از جنگ روسیه با اوکراین، قرار شد همکاریها در حوزه قطعات خودرو شکل گیرد و در این زمینه قدمبهقدم پیش خواهیم رفت.
وزیر صمت بیان کرد: ما دو کارکرد در حوزه خودرو در نظر داریم؛ نخست اینکه باید شکاف بین عرضه و تقاضا کاهشیافته و دوم اینکه شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار باید پر شود؛ نکته قابلتوجه این است که ما انباشتگی در تأمین خودروداریم که خود به شکاف قیمتی بازار و درب کارخانه دامن میزند.
وی ادامه داد: برای حل این مشکلات ما برنامه تولید هزار و ششصد دستگاه را از خودروسازان گرفتهایم که این درواقع بخشی از تقاضا است؛ مجموع خودروی تولیدشده در سه ماه نخست سال گذشته ۴۳ هزار دستگاه بوده، اما میزان تولید کامل خودرو در سه ماه نخست امسال با ۲۸۹ درصد افزایش به ۱۶۷ هزار دستگاه رسیده است.
گفتوگویی در مورد تولید پلتفرم مشترک با روسیه انجامنشده است
فاطمی امین در مورد تولید مشترک خودرو با روسیه نیز گفت: گفتوگوها با روسیه در حد مبادله قطعات خودرو بوده و گفتوگویی درباره تولید پلتفرم مشترک انجامنشده است.
وی ادامه داد: هم ما تولیدکننده خودروی ال۹۰ بودهایم و هم روسیه این خودرو را تولید میکند، بنابراین گفتوگوها انجامشده تا بهعنوانمثال مبادلات قطعات در خصوص چنین خودروهایی انجام شود.
پر کردن شکاف عرضه و تقاضا و کامل کردن سبد محصولات، دو علت واردات خودرو
وزیر صمت درباره موضوع واردات خودرو نیز بیان کرد: ما به دو علت به واردات خودرو توجه داریم؛ علت نخست پُر کردن شکاف عرضه و تقاضا است؛ سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد، اما برآورد ما تقاضای یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو بود؛ همچنین مدتی است که واردات خودرو انجامنشده و خودروهای فرسوده نیز وجود دارند، بنابراین انباشت تقاضا موجب شده تا قیمت بازار با قیمت کارخانهای تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد؛ بنابراین یکی از کارکردهای ما برای واردات خودرو این است که با واردات تعدادی خودرو این فاصله قیمت را کاهش داده و همچنین پاسخگوی تقاضای انباشتهشده باشیم. فاطمی امین توضیح داد: بر اساس گفتوگوهایی که با خودروسازان انجامشده، امسال برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه سواری، وانت و سنگین و تجاری را در دستور کار قرار دادهایم.
وی بابیان اینکه در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید خودرو ۲ درصد کاهشیافته است، گفت: البته این کاهش تولید نکته مهمی نیست، زیرا در سه ماهه نخست امسال ۱۶۷ هزار خودروی کامل تولیدشده است درحالیکه در سه ماهه سال گذشته ۴۳ هزار خودروی کامل تولیدشده بود.
وزیر صمت اعلام کرد: متأسفانه در آمار تولید خودرو در سال گذشته اشتباهاتی وجود داشت بهعنوانمثال اگرچه در سال گذشته تنها ۴۳ هزار خودرو کامل تولیدشده بود و ۱۷۰ هزار خودرو ناقص بود، اما آمار تولید ۲۱۳ هزار خودرو بیانشده بود که این آمار نادرست است، زیرا آمار واقعی خودرو باید تنها شامل خودروهایی باشد که بهصورت کامل تولیدشدهاند.
فاطمیامین گفت: کارکرد دوم واردات خودرو این است که سبد محصولات ناقص را کامل کنیم؛ اکنون ۳ بنسازه یا پلتفرم خوب در خصوص خودرو وجود دارد که شامل شاهین، تارا و تندر ۹۰ است.
وی افزود: این سه پلتفرم خوب قیمتهای بالایی دارند که البته قیمت تندر ۹۰ نسبت به دو مورد دیگر مناسبتر است، بنابراین ما باید یک محصول اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار در سبد محصولات نیز داشته باشیم.
وزیر صمت ادامه داد: بر این اساس در برنامه واردات خودرو به دنبال آن هستیم که عمده واردات خودرو مربوط به خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار باشد.
فاطمی امین بابیان اینکه در میان خودروسازان معتبر اروپایی خودروسازانی وجود دارند که خودروهای باکیفیت و باقیمت زیر ۱۰ هزار دلار تولید میکنند، عنوان کرد: قید ما در مورد واردات خودرو، انتقال فناوری و دانش، کیفیت مناسب و استاندارد است؛ بنابراین فرقی نمیکند که خودرو را از چه کشوری وارد کنیم.
در واگذاری سهام خودروسازان اصلاح ساختاری و مدیریتی انجام میشود
فاطمی امین در مورد واگذاری سهام خودروسازان گفت: در واگذاری سهام خودروسازان هم اصلاح ساختاری و هم اصلاح مدیریتی را انجام میدهیم و اقداماتی در این خصوص را آغاز کردهایم.
وی در مورد زمان واردات خودرو بیان کرد:آئیننامه ۱۰ بندی واردات خودرو تهیه و تدوین و در دولت مطرحشده که امیدواریم دو ماه پس از زمان ابلاغ آن، واردات خودرو انجام شود.
تا سال ۱۴۰۲ به نقطه عطف در صنعت خودرو خواهیم رسید
وزیر صمت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اهداف صنعت خودرو در سال ۱۴۰۲، گفت: منظور ما این نیست که در آن سال همهچیز در مورد خودرو درست میشود، اما در این سال به اصلاح ساختار مدیریتی در خصوص خودرو خواهیم رسید به این صورت که ظرفیتهای خالی این صنعت فعال و زنجیره تأمین اصلاح و بدیهیات کیفیت پایین تا سال ۱۴۰۲ اصلاح خواهد شد.
فاطمی امین افزود: البته برنامه ما برای تحول در صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۴ است، اما تا سال ۱۴۰۲ به نقطه عطف در صنعت خودرو خواهیم رسید.
گفتوگوها برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا از یک ماه و نیم پیش انجامشده بود
وی در مورد توقف ناگهانی عرضه دو خودرو در بورس کالا توضیح داد: از یک ماه و نیم پیش گفتوگوهایی با بورس کالا برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا صورت گرفته بود، اما متأسفانه روال را جلو بردند و نامه یک روز پیش از عرضه به بورس کالا در مورد توقف عرضه خودرو نیز درواقع یک اتمامحجت بود.
وزیر صمت گفت: بورس کالا درواقع برای عرضه کالاهای بینامونشان است، البته من باعرضه خودرو در بورس مخالف نیستم، اگرچه این کار حرفهای نیست.
فاطمی امین توضیح داد: در مورد عرضه خودرو در بورس کالا رانت وجود داشت و کسانی که رانت آنها از بین رفت، فضای رسانهای را معکوس کردند.
پیشنهاد لغو ممنوعت واردات ۵ قلم کالا ازجمله خودرو را مطرح کردهایم
وزیر صمت همچنین در مورد کالاهایی که واردات آنها ممنوع است، اعلام کرد: نزدیک به دو هزار و ۳۰۰ قلم کالا ممنوعیت واردات دارد که همچنان نیز ممنوعیت آنها ادامه دارد، اما پیشنهاد ما این است که ممنوعیت پنج قلم کالا برداشته شود که یکی از آنها خودرو بوده است.
▫️برنامهای برای واردات خودروهایی که بدون ثبت سفارش در گمرکات هستند، نداریم
فاطمی امین در مورد خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک نیز عنوان کرد: تعدادی خودرو بدون ثبت سفارش از سال گذشته در گمرکات وجود دارد و ما هیچ برنامهای برای واردات این خودروها نداریم.
وی بیان کرد: زمانی خودرو امکان ترخیص از گمرکات دارد که ثبت سفارش شود، بنابراین اگر مدتی از زمان نگهداری این خودروها در گمرکات بگذرد این خودروها به املاک تملیکی میرود و ما نیز هیچ برنامهای برای واردات آنها نداریم، زیرا همانطور که گفته شد قیودی برای واردات خودرو در نظر گرفتهشده مبنی بر اینکه واردات خودرو همراه با انتقال تکنولوژی آنها باشد.
وزیر صمت ادامه داد: برنامه دانشبنیان در حوزه صنعت، معدن و تجارت بهصورت کامل تدوینشده و آییننامهای درباره آن آمادهشده است و در دستور کار دولت قرار دارد. تمرکز ما در حوزه دانشبنیان این است که تحقیق و توسعه در بنگاههای بزرگ را گسترش دهیم. یک بخش این کار این است که وقتی شرکتی یک محصول دانشبنیان را تولید کرده، ما باید تلاش کنیم آن را به سمتی ببریم که افزایش تولید ایجاد شود، رویکرد دیگر این است که تقاضا برای محصولات دانشبنیان را متناسب با نیاز بنگاههای بزرگ گسترش دهیم.
با تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه، قانون جوانی جمعیت نیز عملیاتی شد
وزیر صمت در مورد قانون جوانی جمعیت نیز توضیح داد: یکی از کارهایی که ابتدا در حوزه تسهیلات خودرو اتفاق افتاد این بود که این قانون را دو خودروساز بزرگ اجرا میکردند، اما سایر خودروسازان آن را اجرا نمیکردند. این بار با تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه در عمل، قانون جوانی جمعیت نیز عملیاتی شد و همه خودروسازان آن را اجرایی کردند.
برای جلوگیری از تخلفات ثبتنامهای خرید خودرو را در یک سامانه و با نظارت سازمان حمایت متمرکز کردیم
فاطمی امین در بحث قرعهکشی خودرو نیز یادآور شد: در سیستم جدید قرعهکشی خودرو ما اقدام خاصی انجام ندادهایم، بلکه تنها دو سامانهای که از قبل موجود بود را ادغام کردیم و درمجموع یک سامانه برای ثبتنام خودرو قراردادیم.
وی افزود: متأسفانه در سامانههای قبلی که برای عرضه خودرو توسط خودروسازان وجود داشت، تخلفات زیادی صورت میگرفت و سوءاستفادههایی انجام میشد، بنابراین تلاش کردیم تا با ایجاد یک سامانه تمام ثبتنامها را در یک سامانه متمرکز کنیم و بر نحوه قرعهکشی نیز نظارت داشته باشیم.
سه شرط برای واردات خودرو
وی عنوان کرد: واردات کالاهای دستدوم و کارکرده ممنوع است، بر همین اساس واردات خودرو سه شرط دارد، شرط نخست اینکه خودروهای وارداتی خدمات پس از فروش داشته باشند، دوم، واردکننده با خودروساز قرارداد داشته باشد و سوم انتقال فناوری انجام شود.
وزیر صمت در مورد تعرفه واردات خودرو نیز توضیح داد: برای واردات خودروهای اختصاصی تعرفهای در نظر گرفتهشده است تا هزینهها به مردم منتقل نشود.
وعده دادهشده درباره کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمامشده خودرو باقیمتهای ثابت، نسبت سال ۱۴۰۰ بود
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت محقق نشدن وعده سال گذشته درباره کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو، توضیح داد: از گفتههای من در این خصوص برداشت اشتباهی صورت گرفت؛ صحبت من این بود که در سال ۱۴۰۱ قیمت تمامشده خودرو باقیمتهای ثابت، ۱۵ درصد نسبت به ۱۴۰۰ باید کاهش یابد.
وزیر صمت افزود: منظور من بهطور دقیق این بود که در سال ۱۴۰۱ قیمت تمامشده باقیمتهای ثابت ۱۵ درصد کاهش مییابد که این اتفاق افتاده است و برآورد ما این است که قیمت تمامشده خودرو امسال تا ۲۰ درصد کاهش یابد که البته این مسئله تأثیری برای مردم ندارد و تأثیر آن برای خودروساز است.
فاطمی امین افزود: ازآنجا که خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیلشده است، قیمت بازار خودرو پیرو قیمت ارز افزایش مییابد.
اخبار مرتبط
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰