تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر : 5758

مقایسه مختصر چهار ساله حوزه صنعت با زمامداری سه سکاندار

وزارت صنعت، معدن و تجارت را می توان بازوی گرداننده اقتصاد جامعه دانست. سه بخش صنعت، معدن و تجارت کشور تحت تاثیر سیاست های وزیر صمت می توانند رشد کرده و یا به سوی زوال پیش روند.

به گزارش پایگاه اخبار خودرویی ایران، حوزه صنعت کشور در طی سالیان ۱۳۹۷ تا کنون با توجه به وجود تحریم ها و برخی موانع دیگر، روزهای پر پیچ و تابی را تاکنون پشت سر گذاشته است. در این مدت سه وزیر و دو سرپرست در ساختمان وزارت صمت حاضر شده اند. در ادامه قصد داریم بطور خیلی مختصر روند تغییرات حوزه صنعت علی الخصوص در حوزه صنعت خودرو را در این سال ها بررسی کنیم.

۱- رضا رحمانی (سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹)

در زمان ایشان، با بازگشت تحریم ها، روند رشد قیمت ارز و قیمت بسیاری از کالاها در بازار آغاز شد. در این دوره قیمت دلار از ۴ هزار تومان تا ۱۸ هزار تومان افزایش یافت. همچنین قیمت نهاده های تولید مانند فولاد نیز در این دوره رشدی حدودا ۲۰۰ درصدی را تجربه کرد. قیمت مصوب خودرو اما با توجه به قیمت گذاری دستوری در این دوره حدودا ۸۰ درصد افزایش یافت. در سال ۱۳۹۸ با وجود فروش های نقدی و اعتباری هر روزه از سوی خودروسازان، بازار خودرو التهاب کمتری داشت اما میزان زیان انباشته خودورسازان رو به فزونی بود.

۲- علیرضا رزم حسینی (مهر ماه ۱۳۹۹ تا خرداد ماه ۱۴۰۰)

در دوره تصدی وزارت ایشان قیمت ارز تا سقف بی سابقه ۳۲ هزار تومان بالا رفت. قیمت نهاده های تولید نیز مانند فولاد در این دوره نسبت به آخرین روزهای دوره آقای رحمانی حدود ۱۴۰ درصد رشد داشته است. اما قیمتگذاری دستوری در این دوره باعث شد که حداکثر رشد قیمت خودرو در کارخانه نسبت به آخرین قیمت مصوب دوره آقای رحمانی فقط حدود ۸۵ درصد رشد داشته باشد.

۳- سیدرضا فاطمی امین (از تیر ماه ۱۴۰۰)

ایشان با شعار بهبود شرایط تولید برای تولید کنندگان پا به عرصه وزارت صمت گذاشتند. در حوزه خودرو اولین دستاورد مهم ایشان که با همکاری خودروسازان محقق شد، حذف سند در رهن بودن خودروهای ثبت نامی بوده است. دومین اقدامی که آقای فاطمی امین در دستور کار دارد واقعی سازی قیمت خودرو در کارخانه برای اتمام زیان دهی خودروسازان و پایان افزایش زیان انباشه حدودا ۱۰۰ هزار میلیاردی دو خودروساز بزرگ است. از سوی دیگر حذف قرعه کشی که می تواند یکی از اقدامات بزرگ و دستاوردهای مهم وزارت صمت به حساب آید از وعده ایشان با واقعی سازی قیمت خودرو در کارخانه و کاهش قیمت بازار در دستور کار وزارت صمت می باشد. میزان افزایش قیمت مد نظر خودروسازان که توسط رئیس جمهور فعلا لغو شده است بطور متوسط کمتر از ۱۶ درصد بوده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi