تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
کد خبر : 3043

تارا جایگزین ناخوانده دنا پلاس

پس از ارائه تارا دنده دستی به بازار، به نظر می رسد ایران خودرو قصد دارد فعلا این خودرو را جایگزین دنا پلاس دنده دستی کند.

به گزارش پایگاه اخبار خودرویی ایران، حدود دو هفته از تحویل خودروی تارا به مشتریان می گذرد. این خودرو نیز بالاخره پس از خبرهای بسیاری که پیرامون آن وجود داشت بالاخره وارد بازار شد و همانطورکه قبلا پیش بینی شده بود با تخلیه هیجانات اولیه و نوبرانه بودن این خودرو، قیمت این خودرو در بازار بین ۳۵۰  تا ۳۷۰ میلیون تومان متناسب رنگ قیمت گذاری می شود. من بعد با توجه به نوسانات قیمت بازار، ممکن است این قیمت نیز برای این خودرو دچار تغییر شود.

اما با ورود این خودرو به بازار، به سراغ رقیب اصلی این خودرو در بازار یعنی دنا پلاس رفتیم. باتوجه به امکانات دنا پلاس و همچنین تقاضای بازار، به نظر می رسد سیاست جدید ایران خودرو مبنی بر توقف فروش دنا پلاس می باشد.با بررسی آمار خط تولید، بخشنامه های فروش فوق العاده و پیش فروش، به نظر می رسد ایران خودرو فعلا قصدی به فروش دو خودروی دنا و دنا پلاس ندارد و کلیه تولیدات فعلی صرفا برای تعهدات قبلی می باشد. 

حال اگر از منظر قیمت نیز این دو خودرو را مقایسه کنیم بهتر متوجه دلیل ایران خودرو برای این اقدام می شویم. درآخرین قیمت مصوب اعلامی، قیمت خودروی تارا نسخه دنده دستی حدود ۲۹۰.۵ میلیون تومان و دنا پلاس دنده دستی نیز ۱۹۱.۵ میلیون تومان می باشد و اختلاف ۱۰۰ میلیون تومانی در قیمت مصوب، دلیل خوبی برای توقف فروش دنا پلاس و تمرکز بیشتر برتولید بیشتر تارا می باشد. در حقیقت ایران خودرو باتوجه به هزینه های تقریبا یکسان تولید دنا پلاس و تارا (برای کارخانه) ترجیح می دهد بر روی تولید و فروش تارا تمرکز بیشتری داشته باشد که بر اساس تمامی اصول تجارت یک تصمیم مدیریتی منطقی است.

ایران خودرو در خانواده محصولات دنا پلاس فعلا تمرکز تولید خود را بر روی تولید دو خودروی دنا پلاس توربو دنده دستی و اتوماتیک قرار داده است. همچنین با توجه به تولید تارا اتوماتیک به نظر می رسد پروژه تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک با تیپ L3 که نسخه فول آپشن بوده است فعلا ملغا شود. 
در مورد تارا اتوماتیک نیز با توجه به نزدیک شدن موعد تحویل آن، با در نظر گرفتن سطح امکانال رفاهی، گیربکس اتوماتیک شش سرعته و دیگر مشخصات قیمتی در محدود ۴۳۰ تا ۴۷۰ میلیون قرار گیرد. در حقیقت با این اقدام دیگر نمی توان دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک را رقیب قیمتی در کارخانه دانست. 

اما در نهایت بازار و تقاضای موجود هست که مشخص می کند کدام خودرو می تواند جایگزین خودروهای پر متقاضی شود. به عنوان مثال پس از گذشت حدود یک سال علی رغم ارائه امکانات رفاهی بسیار هنوز رانا پلاس نتوانسته است جایگزین پژو ۲۰۶ صندوقدار شود.

به نظر شما تارا می تواند جایگزین مناسبی برای دنا پلاس باشد؟

نویسنده: امیر حشمتی فر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.