تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
کد خبر : 2433

برهم زدن روند ده ساله قیمت خودرو و آشوب بازار خودرو نتیجه قیمت گذاری دستوری

متاسفانه قیمت گذاری دستوری، بدترین آفت بازار خودرو کشور بوده که حدود سه سال است باعث آشفته شدن بازار خودرو شده است.

به گزارش پایگاه اخبار خودرویی ایران، متاسفانه آشوب قیمتی که نتیجه سرکوب قیمت گذاری در کارخانه هست از سال قبل اوج گرفته است. برای بررسی اثرات سو این روش، به بررسی قیمت دلاری دو محصول از ایران خودرو و سایپا در بازه سال های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ می پردازیم تا هرچه بهتر علت اوضاع آشفته این روزهای بازار خودرو را درک کنید.
نکته قابل توجه این است که در این بازه نیز قیمت گذاری خودرو در اختیار شورای رقابت بوده است.

۱- سال ۱۳۹۳
✴️ متوسط قیمت دلار: ۳.۲۵۰ تومان
*️⃣ قیمت مصوب پژو پارس ال ایکس: ۳۶.۹۶۲.۰۰۰ تومان معادل ۱۱.۳۷۲ دلار
✳️ قیمت مصوب تیبا صندوقدار: ۲۰.۹۶۰.۰۰۰ تومان معادل ۶.۴۵۰ دلار

۲- سال ۱۳۹۴
✴️ متوسط قیمت دلار: ۳۵۶۵ تومان
*️⃣ قیمت مصوب پژو پارس ال ایکس: ۳۷.۳۱۱.۰۰۰ تومان معادل ۱۰.۴۶۵ دلار
✳️ قیمت مصوب تیبا صندوقدار: ۲۳.۹۵۰.۰۰۰ تومان معادل ۶.۷۲۰ دلار

۳- سال ۱۳۹۵
✴️ متوسط قیمت دلار: ۳.۶۲۰ تومان
*️⃣ قیمت مصوب پژو پارس ال ایکس: ۳۷.۴۶۸.۰۰۰ تومان معادل ۱۰.۳۵۰ دلار
✳️ قیمت مصوب تیبا صندوقدار: ۲۴.۱۰۰.۰۰۰ تومان معادل ۶.۶۵۷ دلار

۴- سال ۱۳۹۶
✴️ متوسط قیمت دلار: ۴.۰۳۰ تومان
*️⃣ قیمت مصوب پژو پارس ال ایکس: ۳۷.۶۵۸.۰۰۰ تومان معادل ۹.۳۵۰ دلار
✳️ قیمت مصوب تیبا صندوقدار: ۲۴.۹۶۸.۰۰۰ تومان معادل ۶.۱۹۵ دلار

۵- سال ۱۳۹۷
✴️ متوسط قیمت دلار: ۴.۲۰۰ تومان
*️⃣ قیمت مصوب پژو پارس ال ایکس: ۴۲.۶۶۲.۰۰۰ تومان معادل ۱۰.۱۵۷ دلار
✳️ قیمت مصوب تیبا صندوقدار: ۲۷.۵۰۷.۰۰۰ تومان معادل ۶.۵۵۰ دلار

۶- سال ۱۳۹۸
✴️ متوسط قیمت دلار: ۱۲.۵۰۰ تومان
*️⃣ قیمت مصوب پژو پارس ال ایکس: ۸۰.۶۴۳.۰۰۰ تومان معادل ۶.۴۵۱ دلار
✳️ قیمت مصوب تیبا صندوقدار: ۴۳.۴۴۳.۰۰۰ تومان معادل ۳.۴۷۵ دلار

۷- سال ۱۴۰۰
✴️ متوسط قیمت دلار: ۲۳.۵۰۰ تومان
*️⃣ قیمت مصوب پژو پارس ال ایکس: ۱۴۵.۷۹۵.۰۰۰ تومان معادل ۶.۲۰۴ دلار
✳️ قیمت مصوب تیبا صندوقدار: ۱۰۰.۶۳۰.۰۰۰ تومان معادل ۴.۲۸۲ دلار

مشاهده می شود که با قیمت گذاری دستوری، با اعمال زیان اجباری به ایران خودرو و سایپا، در حقیقت خودروها با قیمتی بسیار کمتر از ارزش ذاتی آنها توسط شورای رقابت قیمت گذاری شده و مابه التفاوت این کار به جیب دلالان واریز می شود. به عنوان مثال خودروی پارس حدود ۳۰۰۰ دلار و قیمت تیبا حدود ۲۰۰۰ دلار کمتر از ارزش ذاتی خود در کارخانه قیمت گذاری شده اند که این اختلاف قیمت در بازار با هزینه های بیشتر از سوی دلالان و واسطه ها به مصرف کنندگان واقعی تحمیل می شود.

همچنین اعمال قوانین و محدودیت های سخت گیرانه و قرعه کشی بازهم نتوانست این خلا قیمتی راجبران کند. به نظر می رسد تا زمانی که آفت قمیت گذاری دستوری وجود داشته باشد شاهد صف های میلیونی تقاضاهای کاذب برای خردی خودرو از کارخانه و اعمال زیان های بیشتر به خودروسازان هستیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.