تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
کد خبر : 2381

وعده تولید ۳ میلیون خودروی وزیر، ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی می خواهد

محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان با اشاره به بدهی ۶۵هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان گفت: برای تحقق وعده تولید ۳میلیون خودرو از سوی وزیر، نیازمند ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی هستم.

به گزارش پایگاه اخبار خودرویی ایران به نقل از خبرگزاری بازار، محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در خصوص بدهی خودروسازان و وعده وزیر جدید صمت گفت: درحال حاضر تغییر خاصی در بدهی صنعت خودرو به قطعه سازان ایجاد نشده و تا حدودی خودروسازان هر چقدر قطعه می برند پولش را می دهند. بنابراین اکنون مشکل همان بدهی تعیین و تکلیف نشده خودروساز به قطعه ساز است که مقدار آن در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است که از این میزان نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان معوق تعیین تکلیف نشده است.

روشن است که بدهی های خرید دین و اعتباراتی که قطعه ساز در اختیار خودروساز قرار داده از بابت خرید دین و قراردادهای سه جانبه و غیره را هم اگر بخواهیم اضافه کنیم خواهیم دید که حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان ۶۵ هزار میلیارد تومان است که الان صحبت این را نداریم. یعنی بیشترین مساله قطعه سازان همان ۴۰ هزار میلیارد تومان و خواست مان هم تسویه همان ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی معوق تعیین و تکلیف نشده است.

در صورتی که بخواهیم برنامه وزرات صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم را در تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو محقق کنیم، حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی برای صنعت قطعه وجود دارد که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود. البته چنین مواردی را به سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت منتقل کرده ایم و وی در این خصوص اطلاع کامل دارد.

وی در ادامه گفت: به هرحال نباید فراموش کنیم که ناوگان قطعه سازی و خودروسازی و تجهیزات آن‌ها سالیان سال است که بازسازی و نوسازی نشده است. اما آنچه مسلم است با همین شرایط ظرفیت بلقوه قطعه سازی تولید قطعات مورد نیاز بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است، پس اینکه بگوییم قطعه ساز ظرفیت ندارد حرف درستی نیست.

اما آنچه که شاهد هستیم تامین مواد اولیه، ‌برخی از چیپ های الکترونیکی و زیر تراشه ها است که فقط بحران ایران نیست و جهانی است. از طرفی یک سری مواد اولیه و محصولات نیم ساخته مثل نیمه هادی ها و مواد و قطعات «های تک» هم هستند که وارد آن ها  به ارز بستگی دارد و بخش زیادی خارج از دست قطعه ساز است. همچنین گمرک نیز معضل دیگر صنایع خودرو و قطعه سازی است؛ چرا که ‌از یک طرف با تحریم های بین المللی مواجه هستیم و از یک طرف با تحریم داخلی که با این همه مشکلات کالا را تا گمرک کشور می آوریم اما از ما مدارک نامتعارف می خواهد یا زمان زیادی را برای آزمایش هدر می دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.